نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3129
-
الف
+

«باغ بابر»؛ تفریحگاهی زیبا در قلب افغانستان+تصاویر

«بابر» یکی از باغ های تاریخی شهر کابل است که دارای قدامت دیرینه ای می باشد.

به گزارش آی فیلم2،  باغ بابر توسط «ظهیرالدین محمد بابر» بنیانگذار امپراتوری گورکانیان، پس از آن که کابل را به تصرف خود درآورد، بنا نهاده شد و از همین رو این باغ بنام وی مسمی گردیده است.

بابر شاه علاقه فراوانی به ساختن باغ و باغچه داشت. او در مدت پادشاهی اش در افغانستان هفت باغ اعمار نمود، از آن جمله چهار باغ آن در کابل میباشد: باغ شهرآرا، باغ وفا، باغ استالف و باغ بابر.

مساحت این باغ به ۱۱ هکتار و یا ۵۶ جریب میرسد. این باغ در منطقه گذرگاه موقیعت دارد. از طرف غرب به سرک چهلستون و سرک دارلمان ، از طرف شرق به کوه شیردروازه و از طرف جنوب به منطقه ی چهل ستون متصل میباشد.

این باغ تا زمان محمد نادر شاه (۱۸۸۳- ۱۹۳۳ میلادی) یک باغ سلطنتی بود. مردم عام اجازه نداشتند که از آن دیدن و یا در آن گردش کنند. بعد از حکومت نادر شاه دروازه ی این باغ برای عموم باز شد. مردم روزهای جمعه و رخصتی برای تفریح در باغ می آمدند.

باغ بابر

اکنون در این باغ برنامه های فرهنگی و هنری، نمایشگاه های عکس، خطاطی، نقاشی، صنایع دستی و کنسرت های موسیقی دایر میگردد.

در این باغ انواع درخت ها از قبیل درخت انگو، انار، زرد آلو، سیب، بهی، ناک، شفتالو، سنجد و بادام موجود است. در باغ بابر گل ها و گیاهان مختلفی نیز به چشم میخورد.

در باغ بابر همچنین یک کاروان سرای، یک مسجد، یک ذخیره آب ، یک حوض آبازی، یک پاولیون و یک محور مرکزی ( جوی که از وسط باغ کشیده شده است ) رستورانت و کانتین ها نیز دیده میشود.

در کاروانسرای این باغ، دکانهای عتیقه فروشی، صنایع دستی و صنایع چوبی قرار دارند و بازدید کننده های باغ از این دکان ها خرید میکنند.

بابر

کنسرت های محلی در ایام تابستان برای فامیل ها به روزهای چهارشنبه و برای جوانان به روزهای پنجشنبه برگزار میگردد. در فصل بهار و تابستان این باغ آب و هوای خیلی خوب دارد.

باغ بابر در سال ۱۳۹۵ خورشیدی جزء آثار تاریخی افغانستان در سازمان میراث‌های فرهنگی یونسکو ثبت شد.

باغ بابرباغ بابرباغ بابرباغ بابرباغ بابرباغ بابرباغ بابر

باغ بابرباغ بابر

ب م

نظر شما
ارسال نظر